
Domena internetowa – jak wybrać, żeby zaistnieć w sieci?
W okresie ostatnich 30 lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi zainwestować we własną stronę internetową. A pierwszym etapem ku temu jest selekcja i rejestracja domeny.
Jak wybrać najlepszą domenę internetową dla Twojego przedsiębiorstwa?
Wybór domeny, a szczególnie tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być przemyślany, zarówno w części dotyczącej rozszerzenia, jak i nazwy głównej. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, że jest stosowna do profilu jej działalności i terenu działania. To istotne, bowiem jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, niełatwo będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasze przedsiębiostwo działa tylko na obszarze Polski, naturalnym wyborem jest użycie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Firmy o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. gdansk.pl, elblag.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować również inne interesujące je domeny państwowe, np. it. (Włochy), .uk lub .co.uk (Wielka Brytania) czy .fi (Finlandia), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo wybrać bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .eu – dla krajów Unii Europejskiej lub .com – dla całego świata. Oczywiście są także rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z działalnością gospodarczą, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .gov, .edu, .blog, .org.
Odpowiednio przemyśl także wybór nazwy głównej domeny
O wiele więcej planowania zabierze na pewno selekcja nazwy głównej w domenie. Tutaj trzeba wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli przedsiębiorstwo istnieje już w świadomości klientów, opłaca się wykorzystać ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to powinniśmy wybrać nazwę wyrazistą, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która zarazem jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z daną branżą gospodarki i poszukajmy ciekawych asocjacji. Pamiętajmy przy tym, by wybrana nazwa główna była zgodna z zasadami polskiej ortografii (chociaż oczywiście nie będzie zawierać liter diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo zbliżonej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo konfrontacji sądowych z konkurencją.